سیم نول چیست

دسامبر 31, 2022by multi0

سیم نول چیست

سیم نول از سیم های بی خطر است که در صورت تماس با آن برق شما را نمیگیرد. اما صرفا بی خطر بودن آن از اهمیت اش چیزی کم نمی کند. این سیم در فرآیند برق رسانی بسیار مهم و کاربردی است. اگر بخواهیم تعریفی از سیم نول ارائه بدهیم. میتوان بگوییم سیمی است بدون جریان (بدون الکترون در حال حرکت) و وظیفه ی آن ایجاد اختلاف ولتاژ در سیم است تا اکترون بتواند حرکت کند تا جریان انتقال یابد.

اختلاف پتانسیل چیست؟

جریان الکتریکی زمانی به وجود می آید که الکترون ها در یک سو یا جهت حرکت کنند و این حرکت زمانی اتفاق می افتد که اختلاف پتانسیل وجود داشته باشد. در سیم نیز این اختلاف پتانسیل است که باعث حرکت الکترون ها و در نتیجه موجب انتقال بار میشود. (مثالی برای اختلاف پتانسیل) حال برای آنکه اختلاف پتانسیل ایجاد شود قبل از هرچیز به یک منبع تولید انرژی الکتریکی نیاز داریم. برای مثال یکی از ساده ترین منابع تولید انرژی باتری است که دارای یک قطب مثبت و منفی است. اگر یک سیم از قطب مثبت به منفی وصل کنیم و در میان راه سیم یک لامپ قرار بدهیم به علت حرکت الکترون ها و اختلاف پتانسیل موجود لامپ روشن میشود.

حال که با مفهوم اختلاف پتانسیل آشنا شدین باید گفت ساز و کار سیستم برق رسانی شهری نیز به همین شکل است و این اختلاف پتانسیل است که موجب میشود جریان الکتریکی در درون سیم ها حرکت کنند. برای آنکه ایمنی پست های برق بالا برود سیم های نول را به زمین متصل میکنند تا پتانسیل سیم های نول با زمین برابر شود. سپس جریان الکتریکی توسط کابل آلومینیوم خودنگهدار و یا دیگر کابل ها به منازل انتقال میابد و کاربران با کمک یک سیم فاز و یک سیم نول سیستم های خود را تغذیه میکنند.

آشنایی با برق دار شدن سیم نول

گاهی اوقات ممکن است دو سیم در پریز برق دار هستند و با فازمتر روشن میشوند در این مواقع بدانید که سیم نول یا مسیر نول در جایی از قطع شده اند شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما در شرایطی که این اتفاق ها می افتد ممکن است خطر برق گرفتگی داشته باشند. در ادامه به دلایل آن میپردازیم.

دلایل برق دار شدن سیم نول :

1- از متداول ترین دلایل برق دار شدن سیم نول پاره شدن آن است که در نتیجه باعث به وجود آمدن مسیر بازگشتی بار از سیم نول میشود.
2- دلیل دومی که میتواند باعث برق دار شدن سیم نول شود در شبکه های توزیع رخ میدهد اتصال زمین نداشتن است که در این حالت اگر اتصال تک فاز به زمین رخ بدهد در نتیجه این عمل باعث اختلاف پتانسیل بین زمین و نول خواهد شد.
3- نبود تعادل بار در شبکه میتواند از دلایل برق دار شدن نول باشد.
4- در صورت وجود مشکل در سیم پیچ های ترانسفورماتور ممکن است سیم نول برق دار شود.

نتیجه گیری

در این مقاله با سیم های نول و وظیفه شان آشنا شدیم و همچنین با مفهوم اختلاف پتانسیل نیز آشنا شدیم به یاد داشته باشید که در صورت کار با سیم و کابل ها همیشه به نکات ایمنی دقت داشته باشید.

برای خرید سیم و کابل با کیفیت و به صرفه میتوانید از قسمت ثبت سفارش سایت اقدام بفرمایید و یا در صورت اطلاع دقیق از قیمت کابل آلومینیومی میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

15 + دو =