معرفی انواع کابل فشار قوی

دسامبر 31, 2022by multi0

معرفی انواع کابل فشار قوی

کابل فشار قوی از سری کابل هایی می باشد که در بخش های به خصوصی از جمله کارخانجات، ساختمان های تجاری بزرگ و… استفاده می شوند. کابل های فشار قوی خود نیز دارای انواعی می باشند که براساس کارایی مورد نظر ما، باید از آن استفاده کنیم. کابل فشار قوی همانطور که می تواند کار ما را به خوبی و با سرعت بالا انجام دهد، همزمان می تواند خطرناک هم باشد، پس در هنگام کار و نصب آنها باید از تجهیزات ایمنی لازم برخوردار باشیم تا آسیبی به ما وارد نشود.

کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قوی کابلی است که دارای ولتاژ بسیار بالایی بوده و می تواند جریان خیلی قوی را همزمان از چند محل دریافت کند و چند شاخه شود.
ساختار کابل فشار قوی از دو بخش تشکیل می شود، در حالت اول مغز فلزی آن را بررسی می کنیم که فولاد به کار رفته است. فولاد ویژگی هایی در خود دارد که مجموعه آن ها سبب می شوند برق در مسیری مشخص با جریانی بالا همزمان چند شاخه شود و به محل تعیین شده برسد. در بخش بیرونی کابل هم آلومینیومی به کار رفته است که از چند لحاظ مناسب می باشد. در حالت اول می دانیم که آلومینیوم خود زنگ می زند اما اجازه نمی دهد که حالت اکسید به بخش های درونی هم برسد، برای مثال اجازه نمی دهد که اکسیژن نفوذی داشته باشد. در حالت دوم بسیار سبک است، زیرا چگالی کمی دارد. سبک بودن آن و داشتن انعطاف پذیری بالا، به آسان تر شدن حمل و نقل آن و جریان عبوری کمک زیادی می کند. آلومینیوم چهارمین فلز رسانا می باشد و همین نشان می دهد که در انتقال برق بسیار موثر است.
انتقال جریان در کابل فشار قوی به نسبت قابل معمولی، کمتر است، زیرا فولاد نمی تواند از عهده جریان های خیلی بزرگ برآید و بیشتر بر روی ولتاژ کار می کند، به عبارتی دیگر با کمک کابل های فشار قوی می توانیم جریان های برق با ولتاژ بالا را با سرعت معمولی انتقال دهیم.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم خودنگهدار

انواع کابل برق فشار قوی

1- کابل زره دار:

این کابل دارای سه لایه به ترتیب بخش هادی مسی، پوشش پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن می باشد. در انتها وقتی که این سه بخش در کنار هم قرار می گیرند، پوششی مشکی رنگ از جنس پلی استر آنها را احاطه می کند تا در یک نقطه تمرکز داشته باشند. در این سری از کابل های فشار قوی، محافظت از اجزای درونی به خوبی انجام می شود و نفوذپذیری کمتری هم مشاهده خواهد شد. نوار هادی به کار رفته در کابل برق فشار قوی زره دار می تواند از فولاد، مس و آلومینیوم و … باشد.

2- کابل سرب دار:

کابل سرب دار دارای هادی با قدرت بالایی می باشد و یک لایه سرب بر روی اولین لایه عایق قرار می گیرد.

3- کابل روغنی:

در کابل روغنی، با توجه به اینکه روغن به صورت پیوسته از ظرف به کابل و بالعکس می رود، سرد و گرم شدن در کابل ها رخ می دهد و دیگر خبری از سوراخ شدن آنها نخواهد بود، زیرا مقاومت آنها بالا رفته است.

4- کابل روغنی پر فشار:

کابل روغنی پر فشار نیز مانند نوع کم فشار عملکرد مشابهی دارد اما در قدرت جایگاه بهتری را از آن خود کرده است. در این کابل وقتی که فشار روغن بالا می رود، درچه فشارسنج باز می شود و روغن وارد ظرف انبساط شده و در آنجا نیز پمپی وجود دارد که روغن را به داخل کابل هدایت می کند.

5- کابل هوایی:

کابل هوایی که امروزه به مقدار خیلی زیادی در جنس های مسی و آلومینیومی دیده می شود، در زمینه های تلفن و مخابرات و … مورد استفاده قرار می گیرد.

6- کابل زیر دریایی:

کابل زیر دریایی دارای فیبر نوری برای انتقال انرژی می باشد.

7- کابل گازی:

کابل گازی معمولا در جایی استفاده می شود که اختلاف از سطح بالا است.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیومی زمینی

کاربرد کابل های فشار قوی

انتقال الکتریسیته از نیروگاه ها
انتقال برق از شهری به شهر دیگر
دکل های بزرگ شهری و بین شهری
نوع دفن شده کابل برق فشار قوی، برای انتقال برق به شرکت های بزرگ مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم فشار قوی

تفاوت میان کابل های فشار قوی برق

نوع رسانا در این کابل ها می تواند متفاوت باشد، برای مثال ممکن است که مس یا آلومینیوم استفاده شده باشد.
جنس عایق متفاوت
حداکثر توان گوناگون

بیشتر بخوانید: کابل های فشار ضعیف

قیمت کابل های فشار قوی

قیمت این محصول به نحوه خرید شما بستگی دارد، خرید عمده مستقیم به صرفه ترین حالت است.
هر چه مواد به کار رفته بهتر باشند، انتظار می رود قیمت هم بیشتر شود.
متراژ هم در قیمت تاثیر می گذارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی و همچنین برای اطلاع از قیمت کابل آلومینیومی می توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه ی تماس با ما در ارتباط باشید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × 4 =