کابل آلومینیوم خودنگهدار

دسامبر 26, 2022by tarrahnetFani0

کابل آلومینیومی خودنگهدار که به نام ABC هم شناخته میشود. در سال های اخیر استفاده از این کابل ها در کشورمان روند روبه رشدی داشته است. دلیل آن هم به قابلیت های کابل آلومینیوم خودنگهدار برمیگردد، قابلیت هایی همچون ارزان بودن به نسبت سیم و کابل مسی، آسانی در نصب و نگهداری، مرتب بودن و … این ها فقط گوشه ای از مزیت های این کابل ها است، که باعث محبوبیت آن شده است. از این کابل ها در خطوط برق رسانی که از سطح زمین فاصله دارند استفاده میکنند. همچنین گفتنی است در کشورهای توسعه یافته از این کابل به وفور استفاده میشود، در حالی که کشورهای در حال توسعه برای انتقال برق همچنان از هادی های لخت استفاده میکنند.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیومی زمینی

 

تاریخچه کابل آلومینیوم خودنگهدار

فرانسوی ها اولین بار از کابل های خودنگهدار در سیستم های انتقال برق خود استفاده کردند. سپس کابل خودنگهدار به علت کارایی ها و ویژگی هایی که داشت بین شرکت های فرانسوی محبوب شد.

استفاده از کابل های خودنگهدار در کشورمان زیاد قدمت ندارد و در طول سال های اخیر شرکت های کمی بوده اند که از این کابل ها استفاده کرده باشند ولی در سال های اخیر استفاده از این کابل ها بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از کابل خودنگهدار آلومینیومی

انواع کابل آلومینیوم خودنگهدار

اگر در نظر داشته باشیم کابل های خودنگهدار را دسته بندی کنیم میتوانیم آن ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد.

1- کابل خودنگهدار دسته شده با نول و مهار

2- کابل خودنگهدار دسته شده

3- کابل هوایی دسته شده با مهار لخت

1- کابل هوایی خودنگهدار دسته شده با نول و مهار

این مدل از کابل ها را با سیم نگهدارنده خنثی عایق کرده اند و این کابل ها با استاندارد های فرانسه شناخته میشوند این استاندارد ها عبارت اند از سه هدایت کننده فاز و یک سیم نگهدارنده عایق که هر دو از جنس آلومینیوم می باشند.

2- کابل خودنگهدار هوایی دسته شده

این نوع از کابل درای چهار هدایت کننده آلومینیومی با سطح مقطع و مقاومت یکسان است.

3- کابل هوایی دسته شده با مهار لخت

مدل آخر که به نام سیستم فنلاندی نیز شناخته می شود، از سه هدایت کننده فاز آلومینیومی و یک سیم نگهدارنده خنثی آلومینیومی لخت تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم فشار قوی

 

کاربردها و موارد استفاده کابل های آلومینیومی خودنگهدار

از کابل های خودنگهدار هم برای برق های تک فاز و هم برای برق های سه فاز میتوان استفاده نمود. اگر طراحی سیم برای برق های تک فاز باشد، آن گاه سیم دارای چهار رشته آلومینیومی است. ولی اگر برای سیستم های سه فاز باشد، آن گاه سیم دارای شش رشته آلومینیومی است. همچنین از این سیم ها میتوان برای انتقال برق از مراکز توزیع به سیستم های خانگی،کشاورزی و صنعتی استفاده نمود.

معایب کابل خودنگهدار آلومینیوم

1- یکی از معایب این کابل پوسیدگی روکش خارجی آن دربرابر اشعه فرابنفش است.

2- در برخی مواقع ممکن است هزینه نصب کابل از هزینه نهایی خرید آن بیشتر شودبهتر است نیاز خود را به خوبی بشناسید.

3- به علت داشتن نگهدارنده به نسبت بقیه کابل ها سنگین تر هستند.

4- به سختی میتوان کابل خودنگهدار را به شبکه کابل مسی متصل نمود.

مزایای کابل آلومینیوم خودنگهدار

1- دارای ایمنی بیشتر

2- مرتب بودن و تمیز بودن

3- احتمال سرقت پایین تر

4- کاهش خطرات آتش سوزی

5- امکان استفاده در معابر با عرض کم

6- زمان نصب و راه اندازی کمتر

7- هزینه های نصب و نگه داری پایین تر به نسبت کابل مسی

بیشتر بخوانید: کابل های فشار ضعیف

 

یکی از ضعف های کابل خودنگهدار ضعف در برابر حرارت و اشعه خورشید است. برای حل این مشکل این سیم ها را با پلی اتیلن عایق میکنند تا در برابر اشعه فرابنفش و حرارت مقاوم شوند. برای تولید کابل های خودنگهدار باید به موارد ای توجه داشت از جمله شناسایی فاز سیم که به همین علت در طول هر فاز برآمدگی هایی وجود دارد، مواد استفاده شده در عایق سیم باید از پلی اتیلن مخصوص سیاه رنگ مقاوم در برابر تغییرات جوی و حرارتی باشد. استفاده از اتصالات نگهدارنده در طول کابل نمیتوان استفاده کرد، مگر برای اتصال در میله یا سیم اصلی و قبل از کابل کشی نهایی انجام شود. نگهدارنده باید به شکل دایره ای باشد و همچنین علامت کارخانه ای که کابل در آن ساخته شده است، باید بر روی آن درج شده باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی و قیمت کابل آلومینیومی می توانید از طریق صفحه ی تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

18 − هفده =