انواع سیم برق

دسامبر 31, 2022by multi0

انواع سیم برق

به طور کلی سیم متشکل شده از یک هادی، عایق و روکش است. البته مدل های دیگری از سیم هم وجود دارند که بخش های دیگری به غیر از این سه بخش نام برده شده را دارا باشند. وظیفه اصلی سیم و کابل انتقال جریان الکتریکی از نقطه ای به نقطه دیگری است.سیم ها را از جنس های مختلفی میسازند ولی دو نوع که بیشترین فراوانی را دارند سیم مسی و کابل آلومینیومی است.

سیم های روکش دار و بدون روکش

سیم ها یا روکش دار هستند یا بدون روکش سیم های بدون روکش را سیم مفتول می‏نامند. سیم های بدون روکش فقط متشکل از یک هادی است. این سیم ها برای سیم پیچی انواع موتور و تجهیزات صنعتی کاربرد دارند. سیم هایی که در ساختمان و یا برای انتقال جریان برق استفاده میشوند سیم های روکش دار هستند سیم هایی همچون کابل آلومینیوم خودنگهدار و یا کابل آلومینیومی زمینی و … از این دسته کابل ها هستند.

کابل برق چیست؟

کابل های برق بسته به موارد استفاده شان متشکل از یک یا چند رشته سیم به هم تابانده شده است. که باز بسته به کاری که میکنند از یک یا چند عایق تشکیل میشوند. وظیفه این سیم ها عبور جریان و انتقال آن است.

در برخی از موارد برای در امان ماندن کابل از عوامل محیطی و افزایش مقاومت کابل از آرمور و یا زره در ساختار آن ها استفاده میکنند. و در برخی موارد دیگر برای کاهش تاثیر گذاری نویز بر کابل و همچنین افزایش مقاومت از شیلد در کابل استفاده میکنند.

همانطور که میدانید کابل ها دارای انواع مختلف و گوناگونی هستند که هر یک کار کرد و موارد استفاده مخصوص به خود را دارد. سیم و کابل ها بر اساس موارد و ویژگی هایی با یک دیگر متفاوت اند ویژگی هایی همچون جنس کابل، جنس روکش، تعداد رشته ها، ولتاژ عبوری و …

انواع کابل برق

همان گونه که در بالا گفتیم، سیم برق روکش دار دارای یک هادی از جنس آلومینیوم و یا مس است و همچنین دارای یک عایق بر روی هادی و یک روکش بر روی سیم است. سیم برق روکش دار در انواع زیر در بازار یافت میشود.

1- سیم مفتولی

2- سیم نیمه افشان

3- سیم افشان

4- سیم ارت

5- سیم نایلون

تفاوت سیم و کابل بر اساس هادی برق

رشته های سیم و کابل را بیشتر از دو جنس آلومینیوم و مس می سازند و بنابر کاربرد و موارد استفاده آن ها را به شکل کابل های افشان، نیمه افشان و یا مفتول می سازند.

کابل آلومینیومی و کابل آلومینیوم خودنگهدار تنها به شکل مفتولی ساخته می شوند زیرا آلومینیوم سخت تر از مس شکل میگیرد اما کابل های مسی در هر دو نوع هادی ساخته می شوند.

دسته بندی سیم و کابل بر مبنای ولتاژ عبوری

این کابل ها بر مبنای سطح ولتاژ قابل تحمل به چهار دسته کلی تقسیم میشوند.

1- کابل فشار قوی (کابل قدرت)

2- کابل فوق فشار قوی

3- کابل فشار متوسط

4- کابل فشار ضعیف (کابل سبک)

دسته بندی کابل های برق بر مبنا کاربردشان

کابل ها را بر مبنا کاربردشان به چند دسته تقسیم بندی میکنند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

1- کابل کنترل

2- کابل مخابرات

3- کابل خودنگهدار

4- کابل کولر

5- کابل آنتن

6- کابل ابزار دقیق

7- کابل اعلام حریق

8- کابل کواکسیال

9- کابل شبکه

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × چهار =