تاریخچه سیم و کابل در ایران

دسامبر 31, 2022by multi0

تاریخچه سیم و کابل در ایران

برای اولین بار محمد حسین امین الضرب در سال 1282 بود که سیم و کابل را وارد ایران کرد. بعدها به نام پدر برق ایران شهرت یافت. کلمه سیم در زبان فارسی به معنی نقره است (سیم و زر) گفتنی است که امین الضرب اولین بار سیم را از کارخانه ای فرانسوی به همین نام وارد ایران کرد و تمامی این دلایل باعث آن شد تا این رساناها را سیم بنامند.

تاریخچه استفاده از سیم و کابل در ایران

در ابتدا برای استفاده از انرژی الکتریکی از سیم های روکش دار استفاده میکردند، و با اتصال سیم ها به سقف از آنان استفاده میکردند. اما با گذشت زمان و رشد بیشتر شهرها نیاز به انرژی الکتریکی و کابل های برق نیز افزایش یافت. و به طبع نیاز به واردات انواع سیم و کابل نیز بیشتر شد.

نیاز بیشتر به سیم و کابل باعث آن شد تا سرمایه گذاران به جای وارد کردن این محصول به دنبال تولید کردن آن باشند. که امروزه در این زمینه تولید کنندگان موفق بوده اند یکی از تولید‏‏ کنندگان موفق در این زمینه شرکت ماهان کابل امیر است که شما عزیزان برای اطلاع یافتن از قیمت کابل آلومینیومی و دیگر محصولات میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل بفرمایید.

تاریخچه مختصری از کابل آلومینیومی و مسی

در مورد سیم های مسی باید گفت این نوع از سیم و کابل از دیرباز تاکنون برای انتقال برق و مصارف دیگر به کار گرفته شده اند. سیم مسی به علت مزایا و ویژگی هایی که دارد همیشه یکی از محبوب ترین هادی های الکتریکی بوده و هست.

اما امروزه دیگر مثل قدیم از کابل های مسی استفاده نمیشود شاید بپرسید چرا؟ خب برای پاسخ به این پرسش باید گفت زیرا دیگر صرفه اقتصادی ندارند امروزه به علت افزایش قیمت مس دیگر، فقط استفاده از کابل های مسی صرفه اقتصادی ندارد و در کنار آن از کابل های آلومینیومی نیز استفاده میشود. برای مثال از کابل آلومینیوم خودنگهدار و کابل آلومینیومی زمینی برای انتقال جریان الکتریکی و توزیع آن استفاده میکنند. در حال حاضر سیم و کابل آلومینیومی در ساختمان ها، خطوط انتقال نیرو، مراکز توزیع و … بسیار کاربرد دارند.

سیم و کابل آلومینیومی برای اولین بار در فرانسه برای انتقال جریان ضعیف به کار گرفته شدند. و رفته رفته شرکت های فرانسوی به مزایا و ویژگی های آن پی بردند و کابل آلومینیومی در بین شرکت های فرانسوی محبوب شد.

روش ساخت سیم و کابل

تقریبا در اکثر جهان نحوه ساخت کابل آلومینیوم فشار قوی یکی است. ولی در انتخاب مدل کابل برای شبکه های کابلی فرق هایی وجود دارد. البته این فرق ها در تولید ساخت کابل های توزیع جریان برق زیاد بنیادی نیست. البته به طبع استانداردهایی هم برای کابل ها وجود دارد. و این استانداردها همواره ثابت اند و تفاوت های اساسی با یک دیگر ندارند. اگر بخواهیم استاندارد کابل ها را دسته بندی کنیم میتوان آن ها را به دو دسته استاندارد اروپا و آمریکا دسته بندی کرد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 + 7 =