مزایای استفاده از کابل خودنگهدار آلومینیومی

دسامبر 31, 2022by multi0

مزایای استفاده از کابل خودنگهدار آلومینیومی

کابل های آلومینیوم خودنگهدار که به نام کابل های هوایی نیز مشهور هستند این کابل ها برای انتقال بار الکتریکی شهری کاربرد دارند همچنین این کابل ها یکی از انواع کابل تیر برق هستند. مانند هر سیم و کابل دیگری این سیم و کابل ها نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مزایا کابل های آلومینیومی خودنگهدار

استفاده از کابل آلومینیوم خودنگهدار مزایای بسیاری دارد. برای مثال احتمال سرقت سیم و کابل کاهش می یابد زیرا این کابل ها به نسبت کابل های مسی ارزان تر هستند. هزینه نصب و نگهداری کمتری دارند و در کل از لحاظ قیمتی و هزینه تمام شده به صرفه تر هستند. باعث کاهش احتمال آتش سوزی میشود. استفاده از این کابل ها باعث افزایش آزادی عمل بیشتر در طراحی کردن خطوط برق میشود. چون که با استفاده از این کابل ها فاصله استاندارد حریم کاهش می‏ یابد.

یکی از دلایل رو آوردن به کابل های خودنگهدار مشکلات هادی های لخت است، قبل تر از این کابل ها برای انتقال جریان استفاده می‏کردند ولی به علت مشکلاتی که داشتند کم کم شرکت های توزیع برق به سمت کابل های خودنگدار روی آوردند. مشکلاتی نظیر برخورد اشیا خارجی، مشکلات آب و هوایی و یا برخورد شاخه درختان به آن همه این ها ممکن ممکن است باعث قطعی در کابل های انتقال شود و مشکلاتی را به همراه داشته باشد تمام این ها دلایلی شده است که برای انتقال جریان از کابل آلومینیوم خودنگهدار استفاده شود.

از دیگر مزایای کابل های خودنگهدار این است که به علت self damping بودن تکان ها و ارتعاشات آن به هنگام وزش باد و یا به هنگام طوفان اندک بوده است. به علت سبک بودن کابل هزینه و مدت زمان نصب آن نیز کم تر است. همچنین این کابل ها خطر برق گرفتگی کمتری برای افراد و یا حیوانات دارد و احتمال جرقه زدن و آتش سوزی آن ها نیز کمتر است. این کابل ها را مقاوم در برابر شرایط جوی میسازند به همین علت در برابر خوردگی و پارگی مقاوم هستند.

همچنین به جز مزایایی که گفته شد این کابل ها در زمینه زیباسازی شهر هم کاربرد دارند زیرا میتوان آنها را مخفی نمود و با این کار به شهر جلوه زیباتری بخشید. البته کابل های خودنگهدار به غیر از مزایای فراوانی که دارند دارای معایبی نیز هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

معایب کابل های آلومینیومی خودنگهدار

به طور کلی کابل های آلومینیومی به نسبت رقیب قدیمی شان یعنی کابل های مسی دارای تلفات انرژی بالاتری هستند. به همین علت تلفات انرژی شبکه را بالا میبرند البته میتوان با رعایت کردن مسائل فنی و انجام دادن کار کارشناسی این عیب را تا حدودی از بین برد. روکش کابل های خودنگهدار در مقابل گرما و سرما زیاد مقاوم نیست و در طی زمان این تغییرات آب و هوایی باعث ترک خوردن روکش کابل شده و زمانی که باران میبارد ممکن است جریان برق قطع شود و کاربران را با مشکل رو به رو کند. همچنین اتصال این کابل ها با شبکه مسی با سختی همراه است.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

دوازده − 6 =